Eten & drinken

De functie van het gebit en de mond is het verkleinen van het voedsel en het vermengen met speeksel, zodat het in het maag-darmkanaal verder verteerd kan worden. Eten en drinken kunnen echter tevens bestanddelen bevatten die het gebit kunnen beschadigen.

Suikers en zuren

Suikers uit het voedsel en uit dranken worden omgezet in zuren door bacteriën die normaliter in tandplak aanwezig zijn. Dit zuur kan het tandglazuur tijdelijk poreuzer maken, waardoor het kwetsbaarder wordt voor slijtage en tandbederf. Sommige fruitsoorten (vooral citrusvruchten) bevatten zuren, die ook heel direct het tandglazuur kunnen beschadigen. Het tandglazuur heeft ongeveer een uur nodig om zich te herstellen van zo'n zuuraanval.
Frisdranken met prik bevatten niet alleen suikers, maar ook koolzuur dat heel direct het gebit beschadigt. 'Light' frisdranken bevatten weliswaar geen suikers, maar wel koolzuur en kunnen daarom nog steeds schadelijk zijn voor het gebit. Vruchtensap van citrusvruchten bevat tevens zuur dat het tandglazuur kan beschadigen. Alcohol op zich kan geen kwaad voor het gebit, maar sommige alcoholische dranken bevatten ook suikers (zoals veel likeuren) of zuren (zoals wijn), die wel weer schadelijk kunnen zijn.

Tips

Het gaat er niet om hoeveel suiker het eten en drinken bevat, maar hoe vaak het gebit wordt blootgesteld aan de zuuraanvallen die na het eten/drinken van suiker ontstaan. Er wordt dan ook aangeraden om het eten zoveel mogelijk te beperken tot de drie dagelijkse maaltijden. Probeert u zodanig te eten, dat u weinig behoefte heeft aan tussendoortjes. Mocht u toch van een tussendoortje houden, probeer dit dan zoveel mogelijk te beperken (tot 3 á 4 keer per dag) tot bijvoorbeeld iets hartigs.  Als u graag kauwgom eet, probeert u dan te kiezen voor suikervrije kauwgom. Er zijn nog steeds vele kauwgomsoorten die suikers bevatten en daardoor langdurige zuuraanvallen veroorzaken, met alle nadelige gevolgen van dien. Tegenwoordig bestaan ook gebitsverzorgende kauwgoms die zuuraanvallen aanmerkelijk kunnen verkorten en helpen bij het herstel van het tandglazuur. Tweemaal daags uw tanden poetsen met fluoride-bevattende tandpasta helpt uw glazuur te herstellen van de zuuraanvallen en tandplak te voorkomen. Echter, als u iets hebt gegeten of gedronken waar veel zuur in zit (zoals een citrusvrucht), is het tandglazuur korte tijd extra kwetsbaar omdat het poreuzer geworden is door het zuur. U kunt uw tandglazuur flink beschadigen als u juist op zo'n moment uw tanden gaat poetsen. Het is beter om hiermee een uurtje te wachten. Het glazuur heeft zich in die tijd kunnen herstellen.